Badminton: de sport

Als je als badmintonner over je sport praat met een niet-badmintonner, wordt er wel eens lacherig gereageerd. Men denkt dan aan de manier waarop dat "spelletje" op straat , op de camping of op het strand wordt gespeeld, waarbij geprobeerd wordt het pluimpje zo lang mogelijk in de lucht te houden.

Bij badminton als sport is het daarentegen juist de bedoeling om de shuttle zo  snel mogelijk buiten bereik van de tegenstander(s) op de grond te krijgen. wel binnen de lijnen van het speelveld. Dit levert een snelle en aantrekkelijke sport op waarbij een goede conditie, goede slagtechniek en een uitgekiende tactiek belangrijke elementen zijn.

Badminton is een leuke sport die beoefend kan worden van jong tot oud, op elk niveau, recreatief maar ook in competitie, tot op (inter)nationaal niveau.

Bij Badmintonclub Schagen spelen we recreatief, met de mogelijkheid om mee te doen aan een zogenaamde 'wilde' competitie.             Enkele belangrijke aspecten bij het spelen van badminton zijn:

a/ de techniek - het arsenaal slagen en hoe kan ik de shuttle zo plaatsen dat mijn tegenstander het nakijken heeft,

b/ de tactiek (hoe zet ik mijn tegenstander volledig op het verkeerde been),

c/ de lichamelijke conditie (hoe lang houd ik dit vol).

Of leeftijd hierbij van belang is? Bij BC Schagen is de minimum leeftijd 18 jaar, van het huidige ledenbestand varieert de leeftijd van geboortejaar 1985 tot 1940. We bedoelen maar.........

Wat heb je nodig om te starten?

Niet echt veel, maar naast sportkleding is het wel essentieel om te beschikken over goede zaalschoenen en, uiteraard, een racket. Shuttles worden door de vereniging ter beschikking gesteld. De kosten daarvan maken onderdeel uit van de contributie. Wij spelen op recreatief niveau met nylon shuttles, merk Yonex, type Mavis 300 Medium.

Schoenen:
Badminton is een binnensport. Voor het spelen in een zaal heb je zaalschoenen nodig. Dit hoeven beslist geen dure
sportschoenen te zijn. Wel is het van belang dat zwarte zolen in de zaal niet zijn toegestaan, evenals schoenen die buiten zijn/worden gebruikt. Trek ze dus pas aan in de kleedkamer van de sportzaal en gebruik ze niet buiten.

Let er bij het kopen op dat de schoenen geschikt zijn voor badminton. Kenmerkend is hierbij dat de schoenen licht van gewicht zijn, maar wel stevig gevormd. Je voorkomt hiermee onnodige spierpijn en het verlaagt de kans op blessures. Een goede sportzaak kan je hierin adviseren.

Kleding:
Een eenvoudig polo- of T-shirt, samen met een sportbroek en witte sportsokken is in eerste instantie voldoende.

Desgewenst kun je na het spelen gebruik maken van een trainingsjack/-pak, ter voorkoming van een te snelle afkoeling van de lichaamstemperatuur ten opzichte van de omgevingstemperatuur.

Racket:
Voor het bedrijven van echte sport koop je natuurlijk geen "campingsetje", het zal duidelijk zijn dat de kwaliteit en de
mogelijkheden daarvan absoluut niet voldoen. Bij een sportzaak koop je al voor ± €50 een echt badmintonracket.

Voor het maken van een goede keus laat je je goed adviseren. Als voorbereiding hierop is de pagina "racket kiezen" een goede basis. Lees deze daarom goed door.

En dan: spelen maar!

Om in de zaal het een en ander goed te laten verlopen beschikt BC Schagen over een label-afhang-systeem op een banenbord. Het label-afhang-systeem is een efficiënt systeem om te garanderen dat iedereen wat spelen betreft behoorlijk aan zijn/haar trekken komt.

Elk lid heeft een eigen naamplaatje dat op de gewenste tijd op het banenbord wordt gehangen. De speeltijd is 20 minuten per ronde, waarna opnieuw kan worden afgehangen voor een volgende ronde.  Wanneer je stopt met spelen, neem je je plaatje van het speelbord en hangt dit af op het linkerdeurtje van het banenbord. Aan nieuwe leden wordt een en ander ter plekke uitgelegd. Op het rechterdeurtje van het banenbord is ruimte voor mededelingen aan de leden, zoals bij voorbeeld het zaaldienstrooster. Belangrijk dus om naar te kijken.

Meer weten?

Kom eens kijken in Sportzaal Waldervaart. In een gezellige ambiance kun je kennis maken met deze leuke uitdagende sport. En nagenieten in ons gezellige sportcafé De Waldervaart. Vraag naar één van de bestuursleden, zij helpen je graag om op al je vragen antwoord te krijgen en je snel thuis te laten voelen.